Публикувано на: 19 декември 2011
Сара Пейдж
19 декември 2011 (Преките новини на Компас – Compact Direct News). Група за защита правата съобщи днес, че рано тази сутрин полицията е отишла в село Букхам в лаоската провинция Саваннакхет, за да се срещне с местната власт по повод на ареста в петък 16 декември на осем християнски лидери, които събрали около 200 църковни членове за честване на Рождество Христово.
Неправителствената организация „Спазване на човешките права и религиозната свобода в Лаос” (СЧПРСЛ) докладва, че християнските лидери са получили разрешение за петъчното събитие от кмета на село Букхам и са го поканили да присъства на него. Той останал за коледната вечеря, но си тръгнал преди започването на проповедта. След нея, около 9 часа вечерта, силите за сигурност на селото нахлули в сградата, хванали осемте лидери и ги съпроводили до кметството на Букхам, където били задържани без никакво обвинение.
На четирима от обвинените са поставени белезници и са оковани в дървени пранги, а другите четирима са били оставени без окови. Според СЧПРСЛ, на членове на семействата им било позволено да донесат на затворените одеяла и други провизии, но не им е дадено никакво обяснение относно ареста.
Говорител на СЧПРСЛ каза пред Компас, че „християните са задържани без никакви обвинения, като е повече от ясно, че са арестувани заради събирането на хора за богослужение”.
Районната полиция на Бутонг пристигна в събота 17 декември, за да разследва инцидента и да опише имената на задържаните. По-късно този следобед заместник председателят на лаоската евангелска църква (ЛЕЦ) на провинция Саваннакхет – единствената призната от правителството протестантска църква – пристигна в селото, за да се застъпи за освобождаването на задържаните, но усилията му бяха безрезултатни.
На следващия ден представители на ЛЕЦ успяха чрез преговори да постигнат освобождаването на един от задържаните (известен под името Кингманосорн), който беше в окови, след като платиха на кмета на селото глоба от един милион лаоски кипа (равни на 123 американски долара). За сравнение трябва да кажем, че средната месечна заплата на неквалифициран работник в тази провинция е около 40 щатски долара.
Все още не е ясно за какво са разговаряли тази сутрин ръководителите на селото и районната полиция. Но след като полицията напуска селото, кметът е наредил да бъдат поставени пранги на ръцете и краката и на останалите четирима задържани, които първоначално са били оставени без окови, предава СЧПРСЛ.
Дървените пранги са често средство за оковаване в лаоските затвори и в центровете за задържане. Като форма на мъчение, този вид оковаване понякога е съпроводено с пускането върху прангите на хапещи червени мравки.
Арестуването на църковните лидери бе потвърдено и от друг източник, който предпочете да остане анонимен.
СЧПРСЛ назова осмината по първите им имена, както е обичайно за Лаос: Сомпоннг, Ма и Каитонг (единствената жена сред задържаните) – и тримата от църквата в село Букхам; следват Оун от църквата в село Дансай, Пуфет от църквата в село Донпалай, Уанта от църквата в село Лиансай, Кай от църквата в село Нонсомбун и Кингманосорн от църквата в Тонгсамаки в град Саваннасхет.
Често лаоските християни отлагат празнуването на Рождество и го честват или малко преди 25 декември или дори след тази дата, за да не се привлича вниманието на местните власти.
Обида срещу духовете
На вчерашния 18 декември кметът на селото казал на задържаните, че чрез събирането на хора за християнско богослужение те са нарушили традицията на „хийт” – древния култ към духовете на селото. След това кметът им наредил да прекратят изповядването на християнството поради опасения, че духовете могат да бъдат обидени, съобщава СЧПРСЛ.
Според традицията на хийт, местните жители са длъжни да боготворят и да умиротворяват духовете на селото, за да се осигури плодородие на земите им и по-нататъшната сигурност и просперитет на семействата им.
Мнозина вярват, че прекратяването на практиката на тази традиция от няколко човека ще доведе до нещастия за цялото село.
Според СЧПРСЛ, кметът на Букхам казал на задържаните да признаят вината си и да обещаят, че няма да служат на Христос в селото, но седмината задържани отказали да сторят това.
Тъй като районната администрация не разкритикува публично местната селска власт, то „случаят може да приеме по-сложни форми и християните в това време да понасят страдания”, казва говорителят на СЧПРСЛ, като добавя, че обществената защита си остава най-добрият начин да се привлече вниманието към трудното им положение, а може би да спомогне и за тяхното освобождаване.