Публикувано на: 7 август 2012
Майкъл Айърлънд
Кайро, Египет (ANS-ASSIST News Service). От 1 август насам кризата на религиозна основа в село Дахшур се разпалва с нова сила след погребението на мюсюлманин, който починал в болница във вторник 2 август.
Както съобщава Мери Абделмасих, пишеща за „Асирийската международна новинарска агенция” (Assyrian International News Agency: AINA, www.aina.org), стотици мюсюлмани подпалили и разграбили магазини и домове на копти, въпреки факта, че стотици военни от органите по сигурността били изпратени в селото.
Агенцията съобщава, че според очевидец органите по сигурността не успели да защитят повечето коптски магазини и домове, единствено една малка църква, „Св. Георги”, била защитена, както и няколко къщи на копти в съседство с църквата.
„Сто и двадесет семейства напуснаха селото един ден след като бяха тероризирани и така магазините и домовете им станаха лесна плячка за тълпата, която разграби от тях всичко, което можеше да се изнесе”, казва коптът Уагих Яков. „Органите по сигурността бяха там по време на това престъпление, докато то се извършваше, и не предприеха абсолютно нищо.”
Асирийската агенция съобщава, че след тези насилия семейството на починалия мюсюлманин Моаз Хасаб-Аллах вече твърдяло, че унищожаването на собствеността на коптите не е достатъчно: коптите трябвало „да заплатят за смъртта на сина им” със своя живот.
Агенцията потвърди, че семейството не приело съболезнованията на коптите за смъртта на сина им, което е знак за начеването на отмъщение. В някои части на Египет, когато семейството на починал роднина иска да отмъсти, то не приема съболезнования докато отговорните за смъртта не бъдат убити.
Според агенцията, инцидентът на религиозна основа, вече известен като „бунтът заради ризата”, започнал на 27 юли в Дахшур, окръг Бадрашийн, на около 40 километра южно от Кайра, когато работещият в обществена пералня копт Самех Сами поради небрежност изгорил ризата на един от клиентите – мюсюлманинът Ахмад Рамадан.
Макар двамата да се договорили, че ще се срещнат вечерта и ще уредят нещата помежду си, Рамадан не изчакал идването на вечерта, а се върнал следобед с намерение да започне разправия.
AINA предава, че след като около 3 хиляди въоръжени мюсюлмани обградили дома и пералнята на копта, той се заключил в къщата си. Размириците продължили от страна както на мюсюлманите, така и на копта, като и двете страни използвали бутилки със запалителна смес. В един момент коптът хвърлил една бутилка от покрива на къщата си и тя паднала върху главата на 25 годишния Моаз, който по това време минавал покрай къщата.
Моаз бил откаран в болница с изгаряния от трета степен. Но там той умира и свещенослужители от „Мюсюлмански братя” и членове на семейството му дават обет за отмъщение, което предизвикало напускането на селото от 120 християнски семейства, които били тероризирани; според свещеника на селото Такия Абдел Сайед, само едно християнско семейство си останало вкъщи.
Новинарската агенция потвърждава, че след като коптът-перач, баща му и брат му били нападнати от тълпата, те били задържани в полицията по обвинение в убийство и притежаването на експлозиви. Пет предупреждения за арест били отправени към петима мюсюлмани, но те продължават да са на свобода.
Коптската православна църква излязла с изявление, в което властите били критикувани, че „не се противопоставят твърдо на насилията и се настоява за незабавно арестуване на извършителите му, за осигуряването на защита на коптите в селото, за тяхното завръщане по домовете и за парично обезщетение за всички засегнати от насилията.”
AINA пояснява, че редица активисти считат инцидента в Дахшур като продължение на политиката от времето на Мубарак на колективно наказание срещу коптите.
„По-рано ни казваха, че предишната власт и органите по сигурността разпалваха бунтове с цел отклоняване вниманието на гражданите от проблемите, с които правителството не може да се справи,” казва професорът по право и бивш член на парламента Джорджет Келини. „А сега след като режимът си отиде, кой е виновникът? Ние сме против колективното наказание срещу коптите. Именно защото споделям религията на другите, аз трябва да платя цената да загубя дома си или работата си.”
В интервю пред близкоизточната християнска новинарска агенция преподобният д-р Сафуат ел-Байяди, ръководител на евангелската общност в Египет, казва, че колективното наказание срещу християни продължава да преобладава в страната поради липсата на адекватна система и на възпиращи закони, според които извършителите да бъдат наказвани.
„Кой би си помислил, че само заради една изгорена риза едно цяло село трябва да бъде изгорено,” казва Анба Теодосиус, коптски епископ от Гиза.
AINA съобщава, че епископ Теодосиус възнамерява да изпрати свещенослужители от епархията в Гиза (към която принадлежи и село Дахшур) при президента Морси с настояването за „завръщане на напусналите селото семейства в домовете им, даване под съд на виновниците, компенсиране на християните, които станали жертва на насилията, за нанесените щети на собствеността им, и за възобновяване на стабилността и сигурността в селото.”
Миналата седмица няколко десетки копти от коптската младежка федерация Масперо и от коалицията на египетските копти се събрали на седяща демонстрация пред президентския дворец и пред щабквартирата на органите по сигурността в Гиза в знак на протест срещу насилията в Дахшур. AINA съобщава в доклада си, че те възгласяли лозунги срещу президента Морси и срещу „Мюсюлмански братя”.
По време на протестите основателят на коалицията на египетските копти Фади Йосиф каза, че президентът Мохамед Морси се е отвърнал от обещанието, което даде на коптите по време на изборите, в което се казваше, че „няма да допусна несправедливост към който и да е копт, никой копт няма да напусне родното си място.” Йосиф не приема, че насилията в Дахшур са на религиозна основа: той подчертава, че случилото се „е организирана и систематична атака срещу християните от страна на войнстващи ислямистки групировки в Дахшур.”
От друга страна AINA потвърди, че политици и коментатори критикуват президента, че е претърпял провал в този първи тест на своето управление. Някои дори го наричат „президентът на Газа” поради загрижеността му за делата в Газа.
Адвокатът и активистът за граждански права Карам Габриел твърди, че Мохамед Морси носи пълна отговорност за събитията в Дахшур, като подчертава, че той е загрижен много повече за чуждите дела, например положението в ивицата Газа, отколкото за египтяните и за християните, които непрекъснато биват насилвани и принуждавани да напускат домовете си.
AINA продължава репортажа си със съобщението, че известният египетски писател и активист за човешките права Алаа ал-Асуани написал в Тwitter изявление към онези, които недооценяват събитията в Дахшур, в което се казва: „Ами ако и американците действаха по същия начин, по който екстремистите действат в Дахшур? Бихте ли приели експулсирането на мюсюлмани от Америка като отговор на тероризма на Бин Ладен?”
По време на сесията си в петък 3 август Камарата Шура (парламентарният съвещателен органи) взе решение да създаде комитет, който да посети Дахшур и „да помири гражданите.”