Публикувано на: 29 септември 2012
Катрин Уебър
На 21 септември протестиращи, движещи се по пътя към американското посолство, отправили призиви към правителството. Те протестирали срещу анти-ислямския филм, направен в Щатите, в който е осмиван пророкът Мохамед.
Кайро, Египет. Египетски съд взе решение да насрочи дело срещу радикален мюсюлмански новинар, който разкъсал страници от Новия завет на библията по време на протести пред американското посолство в Кайро преде две седмици; това решение ще приведе в изпълнение законите, забраняващи богохулството, което е изключително рядко явление за Египет.
Ахмед Мохамед Абдула, известен като Абу Ислям, бе показан на два видеоклипа, излъчени онлайн, където той осквернява християнската библия. На първото видео се вижда как Абдула стои пред огромна тълпа и къса страници от свещената книга, а на второто може да се види, как той казва пред камерата: „Следващият път ще се изпикая върху нея.”
Абдула, който е съсобственик на ултра-консервативния ислямски телевизионен канал „Ал Ума”, казал пред репортери на „Асошиейтед прес”, че късането на библията не означава вменяването на вина по обвинението „презрение към религията.”
„Винаги съм искал да ме повикат в съда, където да мога да кажа на света, че няма такова нещо като библия: всяка църква на Запад си има своя свещена книга,” казал Абдула пред „Асошиейтед прес.”
Новинарската агенция съобщава, че в съответствие със закона срещу богохулството, думи и действия, свързани с презрение към някоя от т.нар. свещени религии, включващи християнството, юдаизма и исляма, в Египет се наказват със затвор до пет години; египетските съдилища обикновено отправят подобно обвинение срещу онези, които се изказват против исляма.
В друг подобен случай един коптски християнин, Сабер Ейяд Заки, бил арестуван заради това, че пуснал в социалните мрежи в интернет предизвикващия спорове филм „Невинността на мюсюлманите.”
Според новинарската агенция NBC, Заки бил арестуван и отведен от дома си без заповед и е държан на неизвестно засега място. На него също ще му бъде отправено обвинението „презрение към религията”, тъй като злополучният американски филм е смятан за обиден спрямо исляма.
Тези два случая са свързани с вълненията и протестите, които се наблюдават в Близкия Изток, отчасти в Азия и в Европа, след излизането на филма „Невинността на мюсюлманите”, който осмивал пророка Мохамед.
Появата на филма преди две седмици предизвика масови протести по целия свят, като се съобщава, че най-малко 51 човека са загинали, включително американският посланик в Либия Кристофър Стивънс и трима други американци.
Двата случая в Египет поставят въпроса за свободата на словото и за правото на протести в страната – това са два въпроса на човешките права, които, в резултат на „арабската пролет” и свалянето на бившия египетски президент Хосни Мубарак, Египет отново си извоюва.
Ако се съди по тези два случая, изглежда че свободата на словото в Египет продължава да се ограничава. Критиците на политиката на страната по отношение на правата на човека си задават въпроса, дали новата конституция, която трябва да влезе в сила до края на 2012 година, ще осигури правата на гражданите на протести и на свобода на словото.
Критиците разсъждават също така, че ако новата египетска конституция гарантира правото на свобода на словото, то как ще се интерпретира обвинението „презрение към религията.”
В реч пред Обединените нации, която египетският президент Мохамед Морси наскоро държа, той потвърди, че тази северноафриканска страна приветства свободата на словото, но тази свобода има своите граници.
В речта си в сряда пред Генералната асамблея на ООН, Морси каза: „Египет уважава свободата на изразяването: свободата, която не се използва с цел подстрекаване на омраза към другия; свободата, която не е насочена към една или друга религия или култура; свободата, която не подклажда екстремизма и насилието. А не свободата на изразяване, която задълбочава незачитането и усилва неуважението към другите.”
Делото срещу Абдула е насрочено за 30 септември. Представител на властта заявил пред „Асошиейтед прес”, че на сина на Абдула и на журналиста, който го интервюира малко след разкъсването на страниците на библията, също били изпратени призовки за явяване в съда, макар че все още не са определени дати за техните дела.