Публикувано на: 24 октомври 2012
Почти през ден пристигат съобщенията от южния индийски щат Карнатака, че се осъществяват нападения срещу християни. А сега, когато наближават парламентарните избори на щата, честотата и интензивността на тези нападения може да се увеличат още повече, тъй като управляващата индуистка националистическа партия Бхаратия Джаната (ПБД) изглежда консолидира своите индуистки гласоподаватели във време на очертаваща се нова криза вътре в самата партия.
Нападенията срещу християните силно зачестиха в този щат, след като ПБД дойде на власт през май 2008 година като самостоятелна управляваща партия: първоначално тя влизаше в състава на алианс заедно с друга регионална партия, Джаната Дал-Секулар, който просъществува около 20 месеца. Индуистките националистически групировки действаха в Карнатака в продължение на десетилетия, преди всичко поради наличието в този щат на индуистки светилища, които оказват голямо влияние върху населението, но групировките започнаха по-свободно да осъществяват своите планове едва след като ПБД пое самостоятелно властта.
През август и септември 2008 година бе съобщено най-малко за 28 нападения в този щат. А според Евангелския съюз на Индия (ЕСИ), базиран в Ню-Делхи, през 2009 година в щата са осъществени най-малко 48 нападения; през 2010 година броят им се увеличил на 56, а през 2011 година нападенията били малко по-малко на брой – 49.
През последните няколко месеца обаче обхватът на нападенията се разшири твърде много. Очаква се безпрецедентно увеличаване на броя на нападенията до края на тази година поради кризата, която съществува вътре в самата индуистка националистическа партия; с приближаването на изборите тази криза може да се задълбочи.
Някои от главните лидери на бюрото на ПБД в Карнатака са обвинени в корупция, а и самата партия се е разцепила вътрешно. Бившият вицепремиер Б.С.Йедиюрапа, който бе обвинен в незаконно раздаване на земи и незаконно осигуряване на лиценз на мини, бе принуден от ръководството на партията да си подаде оставката през юли 2011 година. А сега той обяви решението си въобще да напусна партията и до месец декември да сформира своя собствена „секуларна” политическа групировка.
Йедиюрапа принадлежи към най-голямата кастова групировка в Карнатака – лингайят. Макар и да са индуисти, лингайятите – които съставляват повече от 20% от населението на щата – по някои религиозни въпроси се отличават от главното направление в индуизма. Освен това те имат особено чувство за собствена идентичност, за разлика от другите индуистки кастови групи.
Изборната победа на ПБД през 2008 година, която за пръв път печели избори изобщо, се приписва на решението на партията да привлече Йедиюрапа като техен главен кандидат за министър, а заедно с него и общността на лингайятите в щата.
А сега по време на подготовката за изборите в щата, които трябва да се проведат през 2013 година, ПБД изглежда нямаше друг избор, освен да остави Йедиюрапа да ги напусне, тъй като корупцията в момента е най-дискутираната тема на национално равнище и партията не би поела риска отново да го изведе на челна позиция като техен кандидат за министерски пост.
Поради това ПБД не може повече да разчита на гласоподавателите от кастата лингайят за преизбирането й през 2013 година. Вторият по влияние в партията лидер на общността на лингайятите в щата, Джагадиш Шетар, може да привлече гласове на лингайятите, но може и да не успее да привлече такива. Нещо повече, очаква се Йедиюрапа да отведе със себе си в новата партия няколко законодатели на ПБД.
И тъй, въпросът е как ПБД ще се справи с възникналата криза. Едно изявление, направено наскоро от един бивш лидер на Баджранг Дал – жестоката индуистка екстремистка групировка, която хората свързват с ПБД – хвърля светлина върху отговора на този въпрос.
Махендра Кумар, който до 2009 година бе председател на бюрото на Баджранг Дал в щата, наскоро сподели пред списание „Техелка”, че ПБД се опитва да сплоти индуистите на щата, като повдига въпроса за християните и мюсюлманите. „Те [лидерите на ПБД в щата] в момента се опитват да консолидират гласоподавателите-индуисти, тъй като през 2013 година ги очакват избори,” казва той, като намеква за очакваното напускане на Йедиюрапа.
Нито една партия не може лесно да мобилизира индуистите да гласуват за тях, преди всичко поради характера на кастовата система на индуизма и политизирането на тези кастови разделения. Но събирането на изборни гласове на основата на общинния или кастов признак се осъществява от години, като християните и мюсюлманите биват представяни като врагове на индуистите.
Кумар, който бе в затвора за 42 дена като главен обвиняем по обвинението в подстрекаване на нападения срещу християните през 2008 година, направи и други разкрития пред списанието. Той сподели, че дните, прекарани в затвора, са се оказали повратна точка в живота му и в края на краищата са го подтикнали към напускане на индуисткото националистическо движение.
Кумар потвърди онова, в което мнозина в Индия вярват: че индуисткият национализъм, т.нар. Хинду-тва, „представлява политическа стратегия, която няма нищо общо с индуизма или пък с добруването или ползата за индуисткото общество.” Той добавя също така, че индуисткият национализъм разчита на емоцията, „като изтъква на преден план погрешни исторически интерпретации и някои негативни моменти от историята на малцинствените общности; той посява омраза сред младите индуисти”, само и само да привлече гласовете на индуистите. Обичайното обвинение на индуистките националисти срещу християните е, че те подкупват индуистите с цел да ги обърнат към християнството и че се стремят да очернят техните богове.
Изтъкването на преден план на въпроса за обръщането към християнството навярно също се прави с цел да се отвлече вниманието на хората от обвиненията в корупция на водачите на ПБД и от видимото разделение вътре в партията. Например, на 24 октомври, когато по някои телевизионни канала предаваха въпросите, отправени към националния президент на ПБД Нитин Гадкари относно източника на финанси на компаниите, които той притежава, Мохан Бхагват, шефът на Раштрия Свайямсевак Сангх (счита се, че тя е главната организация, която породила ПБД) изведнъж призова да се направи реконструкция на храм на индуисткия бог Рама в северния щат Утар Прадеш, където преди това се е намирала джамията Бабри. Призивът за устрояването на храма на Рама в това силно оспорвано място бе един от най-яростно дискутираните въпроси за разделението между отделните общности, които независима Индия познава в своята история.
Християнските организации в Индия своевременно съобщиха за случаите на насилие срещу християните в Карнатака и в други щати. Ако съберат достатъчен документален материал, те биха могли да внесат писмена петиция във върховния съд на Карнатака и да се опитат да постигнат издаването на директива до щатската полиция и правителството на щата, които да осигурят безопасността на малцинствената общност. Навярно това е единственият начин щатът да бъде накаран да изпълни дълга си, при все че ПБД е управляващата партия.