Публикувано на: 25 октомври 2013
Млад евангелист, укриващ се от полицията и екстремистите, отрича обвиненията, сочат източници.
Истанбул (Morning Star News). Полицията и една забранена ислямистка терористична групировка в Лахор, Пакистан, претърсват района с цел да открият млад християнин, който бил обвинен в богохулство. Екстремистката групировка призовава той да бъде убит, защото се опитвал да поправи някои места в една от ислямските книги, където уж се описвали неправилни неща за християнството, твърдят източници.
Близки до Аднан Масих (на 26 години) източници казват, че Масих е на мнение, че ако се предаде, той ще бъде убит от ислямските екстремисти на Джамаат Уд Дауа или пък от пакистанската съдебна система, която наказва със смърт богохулството срещу ислямския пророк. Според източниците, Масих отрича да е писал нещо срещу исляма или неговия пророк Мохамед, когато е драскал в една от мюсюлманските книги, която той намерил в стъкларска работилница; в нея работел неговият брат.
Същият ден, 7 октомври, брат му, Ирфан Масих, по това време имал работа на друго място и го помолил да го замести в работилницата. Масих, който има магистърска диплома по английски език и който е учил за пастор в семинария на Обединената петдесетна църква, след като се отегчил от стоенето в работилницата, започнал да се рови из книгите в едно чекмедже, където открил една със заглавие „Попитах библията защо изгориха книги на корана,” твърдят източниците.
Близък до Масих източник казал, че евангелистът, който бил и учител, забелязал няколко неправилни изречения, отнасящи се до библията и до Иисус Христос, и той ги отбелязал с цветен маркер, поправил ги и отговорил на въпросите, като използвал стихове от библията. На следващия ден Масих разбрал, че срещу него е подадена жалба по обвинение в богохулство в съответствие със статии 295 А и 295 Б на пакистанския наказателен кодекс, които съответно се отнасят до нараняване на религиозните чувства поради оскверняване на корана и до оскърбително отношение срещу Мохамед.
Книгата принадлежала на мюсюлманин, който работел в работилницата, на име Абид Махмуд и който като видял бележките по книгата, отишъл в полицията, а също така разказал за случилото се и на хора от Джамаат Уд Дауа – забранена ислямистка военизирана организация, която се свързва с терористичната Лашкар е-Тайба; още от създаването си последната има претенциите да бъде глобална терористична групировка, действаща в Пакистан, Индия и Афганистан.
Съединените Щати обявиха награда от 10 милиона щатски долара за главата на ръководителя на Джамаат Уд Дауа Хафиз Мухамад Саид, но той се подкрепя от могъщата дирекция на вътрешното разузнаване на Пакистан и непрекъснато и свободно се придвижва от едно място на друго.
Масих е женен и е баща на две момичета и след случая се укрил, след като бойците на Джамаат издали фатва, в която се призовава той да бъде убит. Източникът казва, че Масих си нямал никаква представа, че „посочването на неправилни изречения в книга би му докарало такива неприятности.”
Хафиз Абдул Малик, член на Джамаат, казал пред „Утринна звезда,” че групировката не толерира дори е една дума, казана срещу пророка.
„Най-добре е полицията да арестува богохулника и да ни го предаде в събота (19 октомври),” казал миналата седмица Малик. „Ние няма да носим никаква отговорност за реда и законността в града, ако полицията не си свърши работата. Как се осмелява някой да държи оскърбителен език срещу нашия любим пророк… Нима той не знае, че коранът ни заповядва да прережем гърлото на всеки, който се отнася с неуважение към любимия пророк на Аллах?”
От миналата седмица насам екстремисти на Джамаат Уд Дауа продължават всекидневно да се събират пред кварталния полицейски участък и кабинета на началника на полицията и да настояват за арестуването на Масих.
Жалбата на обвинителя
Махмуд, който живее в квартала Шадбагх на Лахор, казал пред „Утринна звезда,” че като влязъл в работилницата видял как Масих чете книгата му.
„Не попитах Аднан защо чете книгата ми, а започнах работа,” казва Махмуд. „На другия ден (18 октомври) отворих книгата, за да почета от нея, и забелязах, че на няколко страници от нея Аднан Масих бе написал с молив обидни и осквернителни бележки срещу нашия свят пророк.”
Обвинителят по случая казал, че веднага занесъл книгата в кварталния полицейски участък като свидетелство, като същевременно настоявал Масих да бъде арестуван. Полицията задържала собственика на работилницата Муштак Масих, който е християнин.
„Полицията задържа шефа ми Муштак Масих, за да го разпита, но аз им казах, че той няма никаква вина,” казал Махмуд. „Разследващият полицай и дежурният по участък ме увериха, че Муштак Масих е задържан само докато те открият и арестуват Аднан Масих или брат му Ирфан Масих, тъй като след подаването на жалбата и двамата се укриват и се намират в неизвестност.”
Попитан защо той и полицията искат Ирфан Масих да бъде арестуван, след като той не бил в работилницата, когато уж било извършено богохулството, Махмуд отговорил, че задържането му ще накара брат му да се предаде на полицията. „Ирфан никога не се е отнасял неуважително към исляма, но той е брат на богохулник и затова трябва да страда заради неговите деяния,” казал той.
Махмуд, който на 8 октомври подал в кварталния полицейски участък първоначалната жалба срещу Масих под номер 675/13, казал, че като член на Джамаат той също се присъединил към тълпата, която на 17 октомври била обсадила полицейския участък в знак на протест, че полицията все още не е арестувала Масих.
„Дежурният полицай Рана Акмал ни увери, че до събота (19 октомври) той ще арестува богохулника,” казал миналата седмица Махмуд.”Бяхме планирали да организираме митинг след петъчната молитва, но сега ще изчакаме до събота.”
Заместник началникът на полицията Асад Музафар казал пред „Утринна звезда,” че полицията се опитва да държи под контрол напрежението и че „важно е Аднан Масих да бъде арестуван, за да се предотвратят евентуални насилия срещу други християни.”
„В момента не е важно дали Аднан Масих е виновен или не,” казал Музафар. „Той бе обвинен и по трите статии на закона за богохулството, което е изключително сериозно обвинение. Той е длъжен да се предаде на полицията, за да можем да разследваме достоверността на обвиненията срещу него.”
Музафар казал, че той помолил местните църковни водачи да помогнат за предаването на Масих с цел избягването на насилия.
„Ислямистки групировки вече започнаха да ни оказват натиск, като предупредиха, че може да се очакват масови протести в града,” казал той. „Засега все още не успяваме да арестуваме заподозрения, тъй като той и семейството му се укриват, но откриването им не е невъзможно.”
Попитан защо Муштак Масих е държан от полицията незаконно в ареста, след като не бил обвинен да е извършил нещо престъпно, Музафар казал, че собственикът на работилницата бил задържан за разпит.
„Обвинителят не е обвинил работодателя си в богохулство,” казал той. „Той засега ни е „на гости,” докато задържим главния обвиняем.”
Адвокат Шаохиб Салим, който работи във Върховния съд в Лахор, казал пред „Утринна звезда,” че полицията извършва незаконно действие, като държи невинен човек в ареста.
„Законът не позволява задържането на лице, което няма връзка с разследване или с даден случай,” казал Салим.
„В първоначалната жалба само се посочва, че Муштак Масих е просто собственик на работилницата. Той дори не присъствал по време на инцидента и обвинителят не е желаел собственикът да бъде разпитван. Полицията е длъжна веднага да го освободи, иначе семейството му трябва да се обърне към Върховния съд за помощ.”
Опити за реформи
Законите за богохулство в Пакистан често се използват срещу религиозните малцинства, като се отправят своеволни обвинения с цел уреждане на лични сметки и отмъщение. Някои считат, че тези закони дават право за още по-драстични нарушения, например на 14 септември един мюсюлманин от Карачи, на име Мохамед Асиф, обвинил 58 годишния християнин Бота Масих в богохулство и му прерязал гърлото, а в действителност той му бил съперник в бизнеса, съобщават роднини на убития (вж. новината на „Утринна звезда” от 19 септември).
Членове на Съвета по ислямско богословие, пакистанската организация на учените-ислямисти, неотдавна изразили желание в предизвикващите противоречиви реакции закони за богохулството да бъдат внесени поправки с цел предотвратяване на злоупотребата с тях, но мнозинството членове се противопоставили на предложението, като твърдели, че съществуващите закони в достатъчна степен могат да се справят с проблема за злоупотребата на законите за богохулството.
Алама Тахир Ашрафи, член на Съвета, казал пред „Утринна звезда,” че той положил много усилия, за да се внесат поправки в законите и да се спре злоупотребата с тях.
„Бях предложил да се установи същото наказание, каквото се предвижда за обвинения в богохулство, и за онзи, който несправедливо обвини някого в богохулство,” казал той, но председателят на Съвета Маулана Шерани се противопоставил на предложението. „Маулана каза, че пакистанският наказателен кодекс вече съдържа статии, които се отнасят до наказанията за онези, които злоупотребяват със законите.”
Макар мнозина в Пакистан считат, че законите за богохулството нарушават основни човешки права и че широко се използват срещу християните, а също и срещу мюсюлмани, малцина са онези, които публично настояват за внасяне на поправки в тях.
Статия 295-А забранява нараняването на религиозните чувства, 295-Б забранява оскверняването на корана, а 295-В забранява оскърбленията срещу Мохамед; същевременно част А и част Б изискват наличието на намерение за извършването на дадено деяние, за да бъде отправено обвинение. Оскверняването на корана се наказва с доживотен затвор (който в Пакистан е със срок от 25 години), а оскърбителното отношение към Мохамед се наказва със смърт и с глоба или без такава.
Християните съставляват почти 2.45 процента от пакистанското население, което е мюсюлманско в почти 96 процента, според Operation World. Делата в съдилищата, отнасящи се до религиозни обвинения, най-често са съпроводени от протестиращи тълпи от мюсюлмани и от оказването на натиск върху адвокатите и съдиите. На 13 юли един съд в Тоба Тек в областта Сингх на провинция Пенджаб осъди 29 годишния Саджад Масих на доживотен затвор, след като тълпа ислямисти чрез протестите си настояваше за издаването на осъдителна присъда, защото обвиняемият бил оскърбил Мохамед, въпреки че обвинителят оттеглил обвинението си и признал, че полицията му оказала натиск, за да отправи жалба и обвинение, както съобщава адвокатът на Масих (вж. новината на „Утринна звезда” от 15 юли).
Пакистанските закони за богохулството са използвани за фалшиво обвинение и на други християни. Карма Патрас, 56 годишен пастор, през февруари бе освободен под гаранция, след като обвинителят му казал, че по погрешка подал жалба срещу него (вж. новината на „Утринна звезда” от 25 февруари); през юни той бил оправдан.
Още през ноември 2010 година Ажа Норийн (известна още като Ажа Биби), християнка и майка на пет деца, бе осъдена на смърт, след като бе пратена в затвора по фалшиви обвинения в богохулство.
Обвиненията в богохулство срещу Римша Масих, момичето, за което бе установено, че умственото й развитие е по-ниско от това на момиче на 14 годишна възраст, бяха снети на 20 ноември 2012 година, след като съдията постанови, че те били безоснователни (вж. новината на „Утринна звезда” от 20 ноември 2012 г.). Оттогава насам тя живее в Канада.