Публикувано на: 3 януари 2015
Марк Елис
Индонезия е предимно мюсюлманска страна, но повечето пътници на сполетеният от нещастието самолет на Азиатските въздушни линии Air Asia 8501 били християни с китайски произход.
Както съобщава новинарската агенция СиБиЕс Нюз, трагедията сполетяла църквата на Сурабая, принадлежаща към църковното обединение Мауар Шарон, която загубила 41 енориаши. В сряда около стотина роднини на загиналите се събрали на молитва в една от големите зали на аерогарата на Сурабая, където пастор Филип Мантофа окуражил хората да вярват в Бога и да не отстъпват от вярата си, въпреки чувството им за безсмисленост на инцидента и мъката, която той им причинил.
„Някои неща ни изглеждат безсмислени, но Бог е нещо много повече от онова, винаги да намираме смисъл в нещата,” казал пастор Мантофа. „Нашият Бог не е зъл Бог… Помогни ни, Боже, да продължаваме живота си, макар и да сме обзети от мрака на мъката.”
Преди да си тръгнат, роднините се изправили, вдигайки ръце нагоре, издигайки глас и пейки: „Оставям всичко, оставям всичко, оставям всичко в Божиите ръце, оставям всичко!”
Водачеството на пастор Мантофа доведе до увеличаване на броя на църковните членове на 30 хиляди вярващи. Той е помощник на ръководителя на тази християнска деноминация, състояща се от мрежа от 70 местни църковни общини.
Последната комуникация с пилотите показала, че те се безпокояли твърде много заради лошото време и поискали разрешение да се издигнат над буреносните облаци, но им било отказано поради полетите на други самолети, намиращи се недалеч от тях. Четири минути по-късно полет 8501 изчезнал от радарите, без дори да изпрати някакъв сигнал за опасност.
Индонезийското разследване оповести в сряда предположението си, че според данните от радара, с които разполагат, е възможно пилотите да са опитали да се издигнат стръмно право нагоре, преди да се случи самата катастрофа. Но служителите настояват, че откриването на черните кутии ще представи най-солидните доказателства за причините за катастрофата.
„За момента виждаме, че цифрите, които радарите показват, са невероятно високи, те показват, че стръмнината на изкачване на самолета е изключително висока и че тя изглежда не съответства на възможностите на този тип самолети,” потвърждават пред Ройтерс източници, близки до индонезийското разследване.
Лошото време в сряда не позволи на водолазите да продължат спасителните операции, хеликоптерите също трябвало да се приберат, макар че корабите в този регион продължавали търсенето на отломки от самолета.
Ръководителят на индонезийската група за търсене и спасяване Бамбанг Селистио казал, че в сряда сутринта били открити телата на четирима мъже и три жени. Той потвърди, че една от жените носела обичайната за стюардесите на Air Asia червена униформа.
Властите считат също така, че за катастрофата навярно е допринесла и скоростта на самолета, както съобщава СиБиЕс. Същевременно индонезийските служители отрекоха предишни съобщения, че едната от жертвите носела спасителна жилетка. Те твърдят, че никоя жертва не е носела такава жилетка, което от своя страна налага извода, че трагедията се е случила неочаквано и без всякакво предупреждение за пътниците или екипажа на самолета.
СиБиЕс съобщава също така, че някои местни медии се позовали в сряда сутринта на помощник-пилота на един от търсещите самолети, който твърдял, че забелязал в морето две или три тела и че хората се държали за ръце.
Навярно не е нужно да се разсъждава толкова за положението на телата на загиналите, по-важното е, че християните на самолета са отишли на небето и с радост се възхищават на техния Господ и Спасител Иисус Христос лице в лице.
В сряда от един от хеликоптерите в Пангкатан Бун в централна Индонезия били разтоварени две дървени кутии, съдържащи останки от намерените тела, като върху тях били положени цветя. На предната част на кутиите били изписани номерата 001 и 002. Останките по-късно били изпратени със самолет в оперативния център на военна база в Сурабая, Източна Ява.
Някои от роднините на жертвите дали кръв за изследвания на тяхното ДНК, а също така дали снимки на близките си, както и друга информация за разпознаване на загиналите, например белези от рождение, та чрез тази информация жертвите да бъдат по-лесно идентифицирани.