Публикувано на: 4 юли 2016
Асиф Акийл
Новини от училище по науки и изкуства в Гуджранвала, Пакистан. Съд, занимаващ се с дела по антитероризъм, осъдил християнин на смърт по обвинение за извършено богохулство срещу ислямския пророк.
Още през май 2015 г. Анджум Сандху, на 60 години, потърсил защитата на полицията, като казал, че бил изнудван за пари, но вместо това бил обвинен от полицията в богохулство след като мъжете, срещу които той бил подал жалба за изнудване, го обвинили в богохулство.
На 27 юни 2016 година Сандху бил осъден на смърт и глоба от 500 хиляди пакистански рупии (около 4775 щатски долара). Двамата мъже, Джавед Наз и Джафар Али, които Сандху обвинил в изнудвачество, също били осъдени на смърт, но преди това трябва да излежат в затвора 35 години. Всеки от тях бил глобен и по 80 хиляди рупии (около 764 щатски долара).
Сандху, който има диплома с отличие по химия и магистратура по английска литература, е един от тримата директори на осемте клона на училището по науки в Гуджранвала.
По стъпките на събитията.
През май 2015 година Сандху отишъл в полицията да подаде жалба срещу Наз и Али, които го изнудвали за 20 хиляди рупии (около 191 щатски долара), но освен тях поискали още 50 хиляди рупии (477 долара). „Един от роднините на Сандху ни каза, че Наз работел в училището, но бил уволнен, след като се разбрало, че изнесъл от него изпитните теми,“ казва пред представители на „Наблюдение на човешките права по света“ активистът по човешки права Наполеон Каюм.
В отчет на полицията от 15 май 2015 година се казва, че след като Сандху идентифицирал двамата мъже, те били арестувани и полицията намерила в тях най-малко 20 хиляди рупии, които им били иззети. Но двамата казали на полицаите, че по време на дискусия в училището Сандху „използвал богохулни думи“ и че те имат запис на този разговор.
Но близък роднина на Сандху, който пожелал да остане анонимен, казал на Каюм, че от двадесет години насам, откакто Сандху ръководи училищата, той никога „не си е позволявал да обсъжда религията с когото и да било.“ Роднината добавил също така, че „след издаването на присъдата напуснахме домовете си, заключихме ги и заминахме да живеем на друго място, без да казваме къде отиваме, защото се страхувахме за живота си.“
Над десет човека са убити в Пакистан по подозрение, че са богохулствали, няколко християнски квартала били нападнати, разграбени и подпалени под претекст, че християните богохулствали.
Обвинение в богохулство на аудио запис.
„Обвинението в изнудвачество в този случай било подкрепено от аудио запис, на който се чува глас, който прилича на гласа на Сандху,“ казва Каюм. „С помощта на приятеля си Али, Наз представил аудио запис, на който уж се чувал гласа на Сандху и го заплашил, че ще му стъжни живота, ако не му даде парите, които той поискал. Когато за втори път дошли при него да искат пари, Сандху се посъветвал със свои приятели и накрая решил да подаде жалба в полицията. Но вместо да приемат жалбата за изнудване, която Сандху подал, полицаите поискали още пари от него, знаейки, че той има доходоносен бизнес.“
Процедурата за подаване на първоначална жалба в Пакистан, според Кодекса на криминалните процедури, изисква „информацията, отнасяща се до извършването на очевидно нарушение, ако тя е подадена в устен вид до който и да е полицейски служител по време на служба в полицейския участък, трябва да бъда записана черно на бяло – било от него самия или от други служители, на които той нареди.“
„Но в този случай полицията вместо да опише в писмен вид показанията на Санду сама заела позата на обвинител,“ казва Каюм. „Сандху отиде в полицията, защото той й вярваше и бе убеден, че е невинен и че полицията веднъж завинаги ще се разправи с нарушителите на закона, без да подозира, че самите полицаи ще станат още по-голям проблем за него.“
Юридическият представител на Сандху Ариф Горая казал пред „Наблюдение на човешките права по света,“ че делото било гледано в съд, занимаващ се с антитерористични дела, тъй като „изнудване, придружено със смъртна заплаха или тежко нараняване се счита за терористичен акт.“
„Под-инспектор Шаукат Хаят разследвал случая, но той бил подчинен на същия началник на полицията, която подала жалба срещу Сандху,“ добавил той. „Всички свидетели също били полицейски служители и нямало нито един друг свидетел извън полицията. А този факт придава особена тежест пред съда. Самата полиция никога не проведе разговори с ученици от училището да ги попита дали Сандху някога е използвал богохулни думи в беседите си с тях. Съдията бе убеден, че показанията на разследващите органи и на техническите средства с достатъчна яснота описват вината на Сандху. Но в действителност тези показания посочват, че не е възможно техническите средства да представят убедителни доказателства за разпознаване на гласа му и за съвпадение на гласа от записа с този на Сандху.“
Пакистанският вестник „Експресна трибуна“ представя списък на известни личности, убити в Пакистан, като се посочва, че мнозинството от тях са убити тъкмо по обвинение в богохулство.
Бившият губернатор на Пенджаб Салман Тазийр бе убит заради подкрепата си на християнката Асиа Норийн (известна като Ажа Биби), която все още очаква окончателното решение на върховния съд, който тази година трябва да се произнесе относно смъртната й присъда. В списъка обаче липсва името на министъра на министерството за малцинствата Шабхаз Бхати, който загина през 2011 година, когато подкрепяше Норийн и когато настояваше за провеждането на реформи в законите за богохулството.