Публикувано на: 6 януари 2017
Новина на „Наблюдение на човешките права по света“
Пакистански християнин може да получи 10 години затвор или дори смъртна присъда, след като край дома му били намерени откъснати от корана страници, върху които стояло неговото име. Бабу Шахбаз Масих е на 40 години и живее в лахорския район Камахан; той бе арестуван на 30 декември 2016 г., след като местен мюсюлманин обадил на полицията за случая.
По-големият брат на Бабу, Георги, който е съветник в местната управа и същевременно държи бакалия, казал пред представители на „Наблюдение на човешките права по света,“ че полицията първоначално арестувала съпругата и децата му, като им казала, че ги задържа с цел тяхната безопасност.
Георги Масих, който държи бакалията заедно с парче земя около нея, казал, че от много време семейството му имало разногласия с обвинителя Хаджи Надийм, който бил „хвърлил око на земята“ около бакалията. Местен защитник на правата на човека казал пред „Наблюдение на човешките права по света,“ че „парчето земя се намира на добро място и следователно е ценно за вършене на бизнес. Местните хора говорят, че Хаджи отдавна бил хвърлил око на това малко парче земя, но Масих разбрал за това и тъй като се опасявал за нея, той прехвърлил собствеността й на църквата. Това накарало някои местни жители да се отнесат подигравателно с Хаджи, като му си присмели, че не успял да свърши каквото искал (да придобие земята); а това пък го накарало да търси всякаква възможност, за да отмъсти за обидата, която му била нанесена.“
Георги Масих продължава: „Бабу си спечели уважението като човек, който чрез вярата си може да лекува и немалко местни мюсюлмани идват при него, но това не се нрави на мнозинството други мюсюлмани. Хаджи започна да пуска слухове, че Шахбаз презрително го дърпал за брадата, която той си бил пуснал от уважение към пророка Мохамед, и с това си деяние Шахбаз нанасял обида на самия пророк.“
Активистът казал също така, че обвинението срещу Бабу Масих било „неубедително,“ но че въпреки, че „положението в района вече е под контрол, бъдещето на Бабу е несигурно, тъй като съдът дори и да го оправдае поради липса на доказателства, той никога няма да може да се завърне отново тук поради опасност за живота му.“
Междувременно двама изтъкнати мюсюлмани, някогашната звезда на крикета Имран Хан, и Шаан Тазийр, син на губернатора на Пенджаб, който бе убит през 2011 г. заради критиките, които той отправяше срещу законите за богохулството, бяха посрещнати с остри думи от разгневени пакистански ислямисти, след като те направиха свои коментари, които се видяха на ислямистите като „обида“ срещу исляма и неговия пророк.
Полицията получи оплакване срещу сина на убития губернатор Салман Тазийр, че речта му е „реч на омразата“; става въпрос за думите му срещу пакистанските закони за богохулството, които той изрекъл в християнски видеоклип, разпространяван по социалните мрежи. Шаан Тазийр се изказал също така в подкрепа на Ажа Биби, християнката, която вече седма година очаква смъртната си присъда по обвинение в богохулство. Счита се, че подкрепата, която баща му Салман Тазийр оказваше на Ажа Биби, е една от причините той да бъде убит от собствения си бодигард Мумтаз Кадри, който бе екзекутиран за деянието си. Но някои пакистански ислямисти възхваляваха Кадри като един от най-почитаните мюсюлмани в най-новата пакистанска история. В него чест в момента се изгражда голямо светилище.
На 4 януари тази година имаше стълкновения между полицията и ислямисти, които се бяха събрали да отбележат годишнината от убийството на Тазийр. Протестът бе насочен и срещу речите на Имран Хан. Събралите се провеждаха протеста си под надслова „ислам бакао“, което ще рече „спасете исляма.“ По-късно представители на Техрийк Лабаик Иа-Расул Аллах, група, защитаваща наследството на Мохамед, помоли Хан да се извини, което той стори публично.
Един от водещите пакистански вестници „Зора“ съобщи, че над 150 човека били арестувани по време на мюсюлманската сбирка. Протестиращите срещнали отпора на полицаите, докато се опитвали да си пробият път към бившата резиденция на губернатора Тазийр, където в това време се провеждало бдение за отбелязване на годишнината от смъртта му.
Нов доклад на „Амнести Интернешънъл“ за законите за богохулството
Междувременно в свой нов доклад „Амнести Интернешънъл“ посочва, че пакистанските закони за богохулството са „несъвместими“ с международните права на човека. „Повечето случаи на обвинения в богохулство се основават върху фалшиви доказателства, които се отнасят до спорове за собственост или други лични и семейни спорове и стъпки на отмъщение, а не до действителни случаи на богохулство; подобни случаи неизбежно водят до насилие на тълпата срещу цели общности,“ се посочва в доклада.
В доклада се прави препоръката полицията да регистрира оплаквания само ако има достатъчно доказателства за извършено нарушение или престъпление. Но се отбелязва също така, че „в някои случаи полицията произволно задържа членове на семейството в опитите си да открие обвинявания, когато той не може да бъде намерен.“
Докладът посочва, че полицията „се намира под натиска на различни религиозни кръгове и техните поддръжници,“ и за да се отърве по-скоро от този натиск тя набързо регистрира подадените жалби и „предава случаите на обвинителите, базирани само на някакви несъществени свидетелства.“ Оттам нататък обвиняемите „са подложени на изтощителни изпитания,“ докато същевременно биват задържани в арестите.