FR US
Новини и репортажи > Репортажи от страните > Пакистан >

Ажа Биби е бита в затвора

Мурад Хан

Пакистанка, майка на пет деца, обвинена в „богохулство”, е бита, твърдят източници.

Шейхупура, Пакистан, 20 октомври („Преките новини на Компас” – Compass Direct news): Затворническа надзирателка, която била определена да осигури защита за християнка – майка на пет деца, осъдена на смърт поради обвинение в „богохулство” – в началото на този месец пребила жената, твърдят източниците.

Източници от затвора в пакистанската провинция Шейхупура твърдят, че Ажа Норийн, позната също като Ажа Биби, е бита на 5 октомври от затворническа надзирателка. Обявена по име само като Хадейжа, най-вероятно поради анти-християнски пристрастия, тя била изпратена от другите надзирателки да охранява Биби и същевременно наблюдавали безмълвно инцидента.

Норийн, майка на две деца и мащеха на още три, е осъдена на смърт през ноември миналата година след обвинения за богохулство срещу ислямския пророк Мохамед, което уж се случило по време на словесен спор с жени от селото Итануали недалеч от Лахор.

Според източници от затвора, заместник началника на затвора в Шейхупура Кафур Анджум първоначално не предприема никакви действия срещу Хадейжа като отговор на побоя на жената, макар и да узнал за инцидента веднага. Жената е държана в специална килия с усилена охрана поради сериозни заплахи за живота й.

По-късно Хадейжа е отстранена от длъжност за три месеца, а началникът на затвора Шейх Халид започва разследване на действията й, след като една разузнавателна служба докладва случая на правителството на провинция Пенджаб. Министерството на вътрешните работи също изпраща висш офицер от полицията в Шейхупура за разследване, който препоръчва Хадейжа да бъде веднага освободена от служба, твърдят източници.

Като се основава на информация от служители в затвора, един източник, при условие, че ще остане анонимен, разказва на „Компас”, че Норийн не е получила наранявания, които да са опасни за живота й, но изглежда, че служители на затвора са оказали натиск върху християнката и нейния съпруг да не разказват на когото и да било за инцидента. Източникът твърди, че макар и да било потвърдено, че Норийн е бита, служители на затвора очевидно са оказали натиск върху жената и съпруга й Ашик Масих, като ги принуждавали да казват, че надзирателката само се е ядосала на Норийн поради някаква тривиална причина и че други служители на затвора навреме са се намесили още преди тя да е решила да започне побоя; заплашени са, че ако не послушали този съвет, то съпругът Масих би могъл да загуби правото си да посещава жена си.

„Изглежда на Ашик е оказван натиск от страна на затворническите власти с цел да потвърди, че Хадейжа не е била Ажа”, посочва източникът. „Иначе защо началникът на затвора ще отстрани Хадейжа за три месеца от работа и защо разследващият офицер ще препоръча тя да бъде уволнена от тази служба, ако само ‘се е ядосала на Ажа’ заради дреболия?”

Източникът също твърди, че из затвора се носят две неверни версии на случая. Някои от служителите на затвора твърдят, че Хадейжа помолила Норийн да й позволи да ползва тоалетната в килията и когато последната й отказала, тя я набила. Други пък служители настояват, че надзирателката забелязала „забранени вещи” сред нещата на Норийн и й казала, че това е нередно, а когато жената отказала да ги предаде, надзирателката я набила.

„И двете версии на инцидента са абсурдни”, казва източникът. „Защо Хадейжа ще иска да ползва затворническата тоалетна, след като би мога да отиде в тоалетната за служители? Все пак Ажа е затворникът, а не Хадейжа. И би ли могъл някой да обясни как Ажа е успяла тайно да внесе „забранените вещи” в килията си, като единствено Хадейжа се възпротивила на този факт?”

Източникът също добавя, че е повече от ясно, че поводът за побоя е анти-християнското отношение на надзирателката.

„Властите на затвора правят всичко възможно, за да потулят делото колкото се може по-скоро, тъй като то поставя правителството в затруднително положение”, казва източникът.

Източникът също посочва, че инцидентът му напомня за бившия член на правителството на Пенджаб Салман Тазийр (заедно с федералния министър за малцинствата Шахбаз Бхати той търси подкрепа за освобождаването на Норийн), който е убит от собствената си охрана. Самият Бхати е жестоко убит по-късно поради защитата му за Норийн и противопоставянето му срещу закона за богохулството.

„Трябва да се провежда по-старателен подбор за благонадеждността на хората, които биват определяни за охрана”, казва източникът, като добавя, че служителите на затвора, които са наблюдавали побоя и въпреки това са си мълчали, също трябва да бъдат отстранени от работа.

Макар и да не иска да признае, че надзирателката-мюсюлманка е била Норийн, един от служителите на затвора подчертава, че Норийн е отвърнала на ударите й като самозащита. Служителят е абсолютно убеден, че Норийн е в пълна безопасност в затвора, но въпреки това инцидентът отрицателно повлиял нейната сигурност и властите обмисляли прехвърлянето й в друг затвор.

„Инцидентът се оказва твърде печално явление, тъй като ние скривахме местоположението на Ажа в продължение на много месеци, а този случай разбули прикритието ни”, казва висш служител на затвора, който настоява пред „Компас” името му да остане анонимно. „Ние направихме всичко по силите си да й осигурим сигурна охрана, като тя е държана в отделна килия с видео камера за близко наблюдение, която следи за сигурността й денонощно. Повече от 10 надзиратели са назначавани в тази част на затвора, където е нейната килия. На Норийн е било строго забранено да взема храна от когото и да било, освен от охраната. Ажа е в пълна безопасност в затвора и в бъдеще ще се полагат всички усилия сигурността й да бъде обезпечена”.

Обвинението по статия 295-С от закона за богохулството, отнасящо се до употребата на непочтителни изрази по отношение на Мохамед, се наказва със смърт, макар да е възможна и доживотна присъда. Статия 295-Б предвижда доживотен затвор за съзнателно ругателство срещу Корана или използването на откъси от него по непочтителен начин. Статия 295-А забранява нанасяне на някаква вреда или оскверняване на местата за богослужение, както и извършването на „действия, насочени към оскърбяване на религиозни чувства”. Тези забрани се наказват с доживотен затвор, който за Пакистан е 25 години.

Мумтаз Кадри, служителят от охраната, който уби Тазийр заради защитата му за Норийн и усилията му да бъде преразгледан законът за богохулството, този месец бе осъден на смърт. Но след протести на мюсюлмани по улиците, а също и на ислямисти с висок ранг, съдията, който осъди Кадри – Первез Ал Шах – бе отстранен от поста си от Върховния съд на Лахор.

Асоциацията „Адвокатска колегия Равалпинди” заплаши с национална стачка, ако до пет дена Шах не бъде отстранен или прехвърлен другаде.