Публикувано на: 26 март 2013
Списъкът, публикуван от World Watch за 2013 година, определя Индия на 31-во място сред други 50 страни, където животът на християните е изпълнен с най-големи трудности. Този списък се изготвя всяка година от „Отворени врати” – световна мисионерска агенция, която служи на християните, които поради своята вяра са изложени на постоянни заплахи.
Повечето християни в огромната и многокултурна Индия живеят свободно и върху тях не се оказва натиск, но в пет щата продължават да действат закони, забраняващи обръщането в друга вяра, а в редица райони на страната индуисти-националисти всекидневно се конфронтират с християните, като ги обвиняват, че се опитват насила да обръщат индуистите в християнство. По-долу привеждаме няколко примера на инциденти, които са се случили през януари и февруари тази година.
Мадхя Прадеш
9 февруари. След църковната служба бил нападнат Джордарсингх Чангод, 34 годишен пастор в една от църквите „Филаделфия” в Нанпур, окръг Алираджпур.
Около обяд, когато службата била свършила и повечето хора си заминали по домовете, към 36 човека пристигнали на 12 мотоциклета. Чангод, заедно с пастор Иламсингх Канеш и още две жени били в църквата. Нападателите нахлули вътре и попитали: „Ако докараме тук един куц човек, ще можете ли да го излекувате?”
Чангод отговорил: „Ако имате вяра, тогава Бог със сигурност ще го излекува.” Като чули този отговор, насилниците ударили с юмрук Чангод, сетне почнали да ритат Канеш и самия Чангод, докато той изпаднал в безсъзнание. Канеш получил само дребни наранявания.
Тридесетина минути по-късно между 30 и 40 енориаши пристигнали в църквата и нападателите избягали.
„Екстремистите ме удряха по лицето, кръв течеше от веждата ми, а също някъде и откъм дясното ухо,” разказал Чангод на World Watch Monitor. Енориашите завели Чангод в болницата, а на другия ден те подали жалба в полицията.
15 февруари. Пастор Шарда Прасад и съпругата му били на посещение в домашна църква в Дола, окръг Аннупур, където се били събрали около 250 човека. Събранието било прекъснато от 15 или 16 индуистки фундаменталисти, които нахлули и започнали да нападат хората.
„Питаха ме откъде съм дошъл,” разказва пред World Watch Monitor Прасад. „Когато им отговорих, те ме обвиниха, че насила съм обръщал хора в християнството и започнаха да ме налагат с някакви тънки пръти.” От ударите по гърба и кръста му се появили синини. Нападателите започнали да удрят също така и някои от енориашите.
След около час полицията пристигнала и прекратила насилието. Тя отвела пастора и съпругата му в дома им в село Джхаграха, окръг Шахдол. На 18 февруари Прасад подал жалба в полицията.
16 февруари. Трима евангелисти, които имали среща с няколко желаещи да се обърнат в християнството в село Саваликеда, окръг Кхандва, били арестувани, след като няколко души от селото ги довлекли в полицейския участък.
Пастор Ашок Нахар, на 50 години, който държи църквата „Мараната” в Пенджаб, и жителите на Делхи Арджун Сингх на 45 години и Ананд Кумар на 19 години, били на гости в дома на една християнка на име Шакунтала, която живеела в близко село. Още от предния ден те провеждали молитвени събрания с желаещи да се кръстят.
На следващата сутрин около стотина жители на селото дошли в къщата и обвинили посетителите, че се опитват да обърнат хората от селото в християнство. „Като ни биеха и ритаха, те ни довлякоха до полицейския участък в Кхалва,” който се намира на около един километър от селото, разказва Нахар. На 6 март тримата мъже били освободени от ареста.
На същия ден пастор Исак Раджмани, член на мисионерското движение „Приятели в молитвата,” и друг евангелист на име Раджу били нападнати по време на молитвено събрание в село Гулай, окръг Кхандва. Членове на „Баджранг Дал”, твърдолинейна индуистка групировка, хванали Исак и Раджу и вършели всякакви жестокости с тях. По-късно през нощта те били домъкнати в Кхалва, където членове на индуистката националистическа организация „Раштрия Свеймсевак Сангх” също им нанесли побои.
Сетне те били предадени на полицаите в полицейския участък на Кхалва, където били обвинени по член 295-А, и държани в ареста на Харсуд. Все още са там, тъй като не могат да съберат средства за гаранцията.
18 февруари. Пастор Илиас Бук на 42 години, Хира Лал на 32 години, Вашрам Корку на 22 години и Сундар Рачийя на 18 години се били събрали за молитва в жилището на Хира Лал в село Рошни, окръг Кхандва. Около обяд към 70 членове на „Раштрия Свеймсевак Сангх” прекъснали събранието, като почнали да бият и ритат четиримата християни, разказва пастор Бук. После те ги домъкнали в местния полицейски участък, където били разпитвани по подозрение, че „подмамвали хората да станат християни.” Полицаите ги освободили към 9 ч. вечерта и не повдигнали обвинения срещу тях.
20 февруари. Призиви „спрете обръщението на други в християнството” се чували по време на семинар, провеждан от пастор Джиалал Марави на 35 години в Думартола, село Баджаг, окръг Диндури. Марави и четирима други пастори – Маннулай Радждивар на 68 години, Ебенезар на 41 години, Тират Патта на 35 години и Вимлендра Джхария на 25 години – били поканени на семинара заедно със своите колеги от Джабалпур, Мадхия Прадеш. Когато всички се наобядвали, Радждивар забелязал, че около 15 мъже с пръчки в ръце стоят край къщата.
„Те бяха преградили и от двете страни пътя между къщата и улицата и пееха възгласите „спрете обръщението,” Радждивар разказал пред World Watch Monitor. Била повикана полиция, която отвела пасторите в участъка за разпит. Вечерта били освободени, без да им бъдат повдигнати обвинения.
Андра Прадеш
8 февруари. Наложило се пастор Ракшанандам да отмени две последователни неделни богослужения, след като разгневени мюсюлмани го заплашили, че ще му се случи нещо, ако не престане да организира молитвени събрания в индустриалната зона Баланагар на Секундерабад. „Всеиндийският християнски съвет” съобщава, че протестите срещу пастора станали гневни, след като той кръстил десетима мюсюлмани. След като хазяинът на пастора се застъпил за него и казал, че той никого не е карал насила да се обърне в християнство, мюсюлманите оттеглили жалбата си от полицията.
12 февруари. Полицията арестувала един християнин на име Ананд, след като той се помолил заедно със свои приятели от местния колеж.
На 10 февруари Ананд посетил приятелите си от колежа в Басара, окръг Адилабад. „Аз просто отидох да се видя с тях, но тъй като те си бяха организирали неформално молитвено събрание, реших и аз да участвам в него,” казал той пред представители на World Watch Monitor.
След около петнадесетина минути дошли петима или шестима човека и започнали да разпитват Ананд за целта на посещението му. След това повикали полицията.
Полицаите го арестували и след като получили жалба срещу него от тези хора, а също и от местен политик, те го обвинили по членове 295-А и 193-А. С помощта на приятели Ананад бил освободен под гаранция на 12 февруари.
25 февруари. Около десет жени, връщащи се от посещение при тяхна болна приятелка, били пресрещнати от група хора, които ги обвинили, че „подмамват хората да са обърнат в християнство.” Жените са членове на църквата „Ниси”. Те били на посещение при приятелката си в Секундерабад, а на връщане група от около петнадесет човека ги пресрещнала и започнала да ги обижда и дори да им удря шамари и да ги бие.
Две жени, 70 годишната Лакшми Ама и 60 годишната Рахил Ама, получили синини по лицата. Техният пастор на име Пуршотам ги отвел в полицейския участък, за да подадат жалба, но насилниците, заедно с още няколко индуистки фундаменталисти, които са и политически дейци, били вече там. Полицаите помолили жените да се договорят с хората от другата страна и да не подават жалба, но все пак на 26 февруари Пуршотам подал официално оплакване срещу тях.
Ориса
18 януари. Полицията арестувала двама християни, Бахадур Мурму и Рама Соренг, членове на църквата „Ново творение” в село Дубия, област Барипада на окръг Майюбрхандж, където те провеждали молитвено събрание в къщата на друг християнин. Раджеш Дигал, пастор на „Ново творение” и отговорник за църквите в Барипада, разказал пред World Watch Monitor, че арестите били направени, след като индуистки екстремисти обвинили християните в насилствено обръщане към християнството и заплашили да се разправят с тях, ако продължават да организират молитвени събрания. Християните били арестувани след обвинение по членове от Акта за религиозните свободи на Ориса и били изпратени в ареста на Барипада. Два дена по-късно били освободени под гаранция.
15 февруари. Четиригодишно момче получило счупвания на ръката след безредиците, които започнали след полицейско нападение в село Патачанда, обаст Баларампур Панчайят на Дхаракот.
Адхуник Далабехера пострадал, след като Резервните полицейски отряди пристигнали в селото след полунощ, като търсели петима християни от местните племена: Джатхо Мандал, Джунас Мандал, Дауд Гоманго, Симанто Далабехера (на 42 години) и Корнал Раита (на 50 години). Петимата казали, че били завлечени в близката джунгла под претекст, че имали някаква връзка с маоисткия ръководител Сабиасаши Панда, но там били набити с пръчки и прикладите на пушките.
На следващата сутрин около четиристотин човека от местните племена блокирали пътищата с дървета и започнали да размахват брадви и железни пръти в знак на протест срещу арестите. Джатхо Мандал, Джунас Мандал и Гоманго били освободени към 11 часа на същия ден.
Но протестите продължавали и тогава полицаите заедно със селяните организирали събрание на помирението, след което късно вечерта освободили другите двама мъже.
Чхатисгарх
8 януари. Както съобщава „Християнският форум на Чхатисгарх”, представители на правителството помогнали за събарянето на една стена в рамките на местното гробище в окръг Джагдалпур, след като индуисти се оплакали, че християните достроили стената и я разширили повече от позволеното им. Събрали се протестиращи, които пристигнали на мястото и разрушили стената; те осквернили няколко от старите гробове, възгласяли антихристиянски призиви и отправяли устни обиди срещу пасторите и църковните водачи. След подадено оплакване, на трима от протестиращите бил съставен първоначален акт. В отговор на този протест, на 10 януари християните организирали свое протестно събрание.
10 януари. Протестиращи прекъснали една церемония по освещаването на новопостроена светеща „Кула за молитва” в окръг Дантевада, като обвинили християните, които били в кулата, че насила обръщат хората в християнство. Събралите се незабавно прекратили церемонията и докладвали инцидента в полицията, която обаче отказала да се намеси (според думите на местния пастор Ритеш Басра). Пасторът казал, че един човек на име Нанда бил подарил земята, върху която е построена кулата, и той също бил нападнат от протестиращите. Басра казал, че мъжът избягал, като оставил жена си и децата си.
13 януари. Тълпа от около 70 човека нахлула по време на неделна служба в една от независимите църкви в Гхаспара, окръг Райпур, като обвинила пастор Санджай Наг и християните в насилствено обръщане на другите в християнство; насилниците започнали да ги заплашват и дори да ги удрят. Носът на Наг бил окървавен. Нападателите, които са част от една екстремистка индуистка секта, подали оплакване в полицията, в което посочвали насилствено обръщане в християнството като нарушение на законите. Пасторът от своя страна също подал оплакване. „Полицейското разследване все още продължава,” казал Наг пред World Watch Monitor.
18 януари. Членове на индуистката националистическа партия „Бхаратя Джаната” нахлули по време на молитвено събрание, което се провеждало в дома на един вярващ в Саранггарх, окръг Райгарх. Те обвинили пасторите Раджеш Ядав и Раджу Деванган, а също и другите християни, в насилствено обръщане на другите в християнство. Според думите на друг местен пастор, Дашратх Прасад, насилниците започнали да бият двамата пастори. Полицията арестувала Раджеш и Раджу, но след два дена ги освободила под гаранция.
18 януари. Протестиращи обградили къщата на пастор Анкуш Бариекар в Чанди Нагар, окръг Райпур, докато вярващи християни провеждали молитвеното си събрание. Те заплашили да се разправят с Бариекар, като го обвинили в насилствено обръщане в християнството. След като представители на „Християнският форум на Чхатисгарх” се намесили и полицията пристигнала, протестиращите си тръгнали. Но пасторът сменил жилището си за по-голяма сигурност.
18 януари. Когато се разнесъл слухът, че на 18 февруари ще се проведе църковна служба за здраве в къщата на Картик Деванган, група разгневени индуисти пристигнала в къщата, а полицията арестувала двама обърнали се от индуизъм в християнство вярващи за това, че решили да проведат събранието.
Раджеш Ядав на 45 години и Раджу Деванган на 24 години от църквата „Навджиоти”, и двамата от село Шакти на провинция Чхатисгарх дошли в едно село на Сарангарх, за да вземат участие в молитвеното събрание в дома на Деванган. Много болни разбрали за службата и дошли в къщата, където Ядав и Деванган се молели за тях.
„Няколко екстремисти разбраха, че тук ще се провежда служба за здраве и ни нападнаха,” казал Ядав. „Полицията ни затвори в ареста и не позволи на насилниците да ни бият.” Нападателите подали оплакване срещу двамата мъже, в което ги обвинили в насилствено обръщане в християнство. На другия ден двамата били освободени под гаранция.
„Адвокатът искаше повече пари и не искаше да чуе какво му говорим,” казал Ядав, който работи като шофьор и има две деца. Поради страх от екстремистите Деванган, който е шивач, заедно със съпругата си и малкото им бебе след този случай напуснал дома си и се преместил в друга къща, където те живеят под наем.
20 февруари. Църковни водачи трябвало да прекъснат планираното тридневно молитвено събрание в Деори, окръг Сургуджа, тъй като протестиращи индуисти нахлули в къщата и обвинили организаторите и гост-лекторите, пасторите Сукчейн Масих и Лалса Тиркей, че насила обръщат други в християнството. Пасторът на „Църквата на вярващите” Лалсай Кхаха, който бил домакин на молитвената конференция, разказал пред World Watch Monitor, че полицията разрешила на църквата да проведе събранието, което привлякло повече от хиляда християни. „Но все пак решихме да прекратим конференцията, за да избегнем излишни разправии,” казал Кхаха.
21 февруари. Трима пастори били арестувани в Аара, окръг Сургуджа, по време на тридневно молитвено събрание за духовно обновление. По време на вечерята на втория ден в къщата пристигнали около 12 индуисти заедно с няколко полицаи. Индуистите започнали да спорят с християните и накрая полицаите арестували трима мъже: Акшия Кумар Вишякарма на 32 години от щата Утар Прадеш, Ангад Сингх на 35 години и още един мъж на име Харендра; последните двама са от щата Бихар. Организаторът на събранието, 35 годишният пастор Албис Бара, бил арестуван на другия ден.
И на четиримата било отправено обвинение в нарушение на обществения ред, но сетне били освободени под гаранция.
Махарастра
11 януари. Протестиращи индуисти прекъснали молитвеното събрание на църквата „Благодат за нов живот” в Савантвади талука, окръг Синдхудург, като набили няколко от участниците, включително жени, деца и престарели. Християните потърсили помощ от полицията, но тя не предприела никакви действия, разказва Джозеф Диас, основателят на „Католическия светски форум.” Представителите на Форума потвърдили, че всяко едно молитвено събрание трябва да се охранява от полицията. Най-трудно е положението в районите на Савантвади и Малван.
Тамил Наду
28 януари. Както съобщава „Евангелският съюз на Индия”, един пътуващ пастор-петдесятник бил ограбен в Котур, окръг Коимбаторе, като му били взети няколко негови евангелски брошури и парите, които имал в себе си. Той бил обран от група индуисти, които „му казали да не се връща повече в тоя край и да не разпространява брошурите си,” казал Сам Абрахам, църковен лидер на една от местните църкви; той назовал пастора като М. Емануел от Индийската петдесятна църква. Емануел подал оплакване в полицията, но сетне го оттеглил, а групата индуисти обещали повече да не го закачат.