Публикувано на: 28 октомври 2016
Новини на „Утринна звезда“
Трима ирански християни били осъдени на 80 удара с камшик заради това, че употребявали вино по време на причастие. В сряда, 25 октомври, те подала апел срещу присъдата с искане тя да бъде отменена, съобщава една известна адвокатска кантора.
На 10 септември по време на дело, което продължило само 10 минути, тримата обвиняеми, обърнали се от ислям в християнство, Мохамадреза Омиди, Ясер Мосайебзадех и Сахиб Фадайе, били осъдени на 80 удара с камшик по обвинение, че пиели вино. Фадайе и Омиди за втори път получават присъда за участие в причастие и употреба на вино.
На християните в Иран се позволява да употребяват алкохол, но той е забранен за мюсюлманите. Адвокатската кантора „Загриженост за положението в Изтока“ посочва, че обвиненията в употреба на алкохол „отразяват виждането на държавата, че един мюсюлманин не може да промени религията си.“
Иранското правителство използва разпоредбите относно алкохола като още една възможност за насилие срещу християните, казва пред „Утринна звезда“ Кири Канхвенде, представителка на „Солидарност с християните по света.“
„Употребата на алкохол от страна на мюсюлмани е изяснена в наказателния кодекс на шариата и там ясно се посочва, че алкохолът е забранен,“ казва Кири. „Употребата на алкохол от немюсюлмани не е забранена, но иранските власти се опитват да използват този факт с цел сплашване на християните, които са се обърнали от ислям в християнство, като по този начин държавата се стреми да предотврати подобни обръщания и същевременно да направи живота на обърналите се по-труден.“
Християни в Иран считат, че някои по-консервативни елементи в правителството се опитват да установят „иранска църква,“ която да функционира на основа на ислямския закон, шариата, като по този начин тази църква приеме някакъв „ислямски характер,“ казва тя.
Адвокатът на тримата християни все още не е обявил на основата на какви доказателства се прави апелът по делото за употреба на алкохол, но апелът е подаден в последния възможен срок. Повечето адвокати, които наблюдавали случая, предполагали, че апелът ще бъде направен до 15 октомври, но някои усложнения с друго дело, по които тримата също са страна, довели до забавянето.
На 15 октомври тримата мъже, а също така още един обвиняем, пастор Юсеф Надаркани, били съдени по обвинение за „действия, насочени срещу националната сигурност“ – обобщаващ израз, който правителството използва с цел наказване на различни религиозни и политически дисиденти, се казва в изявление на група по човешките права. Властта често използва тази фразеология срещу обърнали се от ислям християни, вместо да им отправи обвинение в отстъпничество от вярата, съобщава Роб Дънкан, регионален представител на „Загриженост за положението в Изтока.“
„Прокуратурата в Иран се стреми да избягва обвинения във вероотстъпничество на обърналите се от ислям в християнство поради юридическите усложнения около подобно обвинение и поради международното осъждане на подобен акт,“ казва Дънкан. „Затова активните християни често се обвиняват в осъществяването на действия, насочени срещу националната сигурност, като обвинение, което има универсален характер. Властта трудно може да определи какво означава тази фраза, а от друга страна обвинителите, разпитващите и съдът лесно постановяват, че когато мюсюлманин стане християнин, той представлява заплаха за стабилността (т.е. сигурността) на ислямската нация.“
Наказанията за престъпления срещу националната сигурност варират от дългогодишни присъди затвор до смъртно наказание, но на практика е много трудно да се каже при кой случай каква точно присъда ще бъде издадена, казва Кири. „Често подобни обвинения са безпочвени, а доказателствата са твърде слаби или пък са изфабрикувани,“ казва тя. „Ако някой и да направи „признание,“ то това най-често е поради мъченията или заплахите от мъчения. Много е трудно да се предвиди каква присъда един обвиняем ще получи по време на съдебното дело, тъй като на затворниците обикновено не се позволява да имат собствен адвокат.“
Местни, регионални или международни политически отношения понякога могат да окажат влияние върху подобни присъди, тъй като делата, свързани с правото на свобода на религията и вярванията съдържат в себе си и политически послания, които в една или друга степен могат да рефлектират върху конкретни политически решения, вземани от отделни страни, добавя тя.