Публикувано на: 19 юли 2017
Новина на „Наблюдение на човешките права по света“
Шестнадесетгодишно момче от Пакистан било обвинено в богохулство заради това, че със свой познат разговарял за вярата си в Иисус. Това е втори случай през последния месец.
Шахзад Масих е на 16 години и е чистач в болницата в Динга (намиращ се до Гуджрат, известен с религиозния си консерватизъм). Той бе арестуван на 16 юли 2017 г., след като негов колега, Иштиак Ахмед Джалали, го обвинил в обида срещу пророка Мохамед – престъпление, което в Пакистан се наказва със смърт.
Месец по-рано, на 15 юни 2017 г., Ашфак Масих, на 28 години, бе арестуван в съседния град Лахор, заради думите му, че вярва че Иисус е последният пророк.
Най-последният инцидент се случил в поликлиниката Шамийм Риаз. Джалали, който работи в болничната аптека, е член на Техрийк-е-Тахфуз-е-Ислам Пакистан – организация, чиято цел е да защитава името и честта на Мохамед. Тя споделя учението на Барелви в ислямската религиозна мисъл; то се счита за умерено и дори понякога е критикувано от други мюсюлмани за „политеистичния“ начин на богослужение в различните светилища. Поддръжниците на учението Барелви се отличават с особената почит, която отдават на Мохамед – никоя друга ислямска школа не отдава такава почит към пророка; те са и главни поддръжници на пакистанските закони за богохулството.
Бащата на Шахзад Масих, Шафакат, казал пред „Наблюдение на човешките права по света,“ че спорът се отнасял до това, на кого всъщност християните служат.
Един от роднините на Иштиак Джалали – колегата на Шахзад Масих – който е водач на „Техрийк,“ казал пред местна телевизионна станция ден след арестуването на Масих: „Ако богохулникът бъде оправдан по обвинението, всеки член на организацията ни ще му се възпротиви.“
„Синът ми му казал, че ние изповядваме Иисус и тогава разговорът им станал остър, при което един лекар се намесил и ги накарал да се успокоят,“ казва той.
Жалбата в полицията била подадена от друг човек, Надийм Ахмед, който позвънял на Шахзад и го попитал какво бил казал, след което в жалбата той отбелязал, че Шахзад повторил същите „обидни думи“ срещу Мохамед, а сетне избягал.
Бащата на Шахзад Шафахат Масих казва, че на 13 юли вечерта няколко мюсюлмани се събрали в поликлиниката да обсъдят думите на сина му и го намерили за виновен, като го задържали, а междувременно пристигнали два микробуса с полицаи. Първоначално мюсюлманите не искали да им предадат богохулника, но след като полицаите обещали, че още на следващата сутрин те ще обявят решението си, те им го предали.
Началникът на местната полиция Шахбаз Хинджра казал през местен вестник, че Масих е арестуван и че те ще разследват случая.
Бившият парламентарист от Пенджаб Тахир Навийд Чаудри, водач на най-голямата християнска политическа партия, казал пред „Наблюдение на човешките права по света,“ че той лично разследвал случая и открил, че спорът между Шахзад и колегата му Джалали първоначално се отнасял до опита на Джалали да обърне Шахзад в ислям.
След ареста бащата на Шахзад и семейството избягали от къщи. „Не знаем откъде да намерим храна и къде да живеем,“ казва той. А чичото на Шахзад, Рафакат, казал пред „Наблюдение на човешките права по света,“ че в този район живеят около 25 християнски семейства и досега не се е случвало подобно нещо.
Вече няколко случая на богохулство са станали в Гуджарат, който е един от най-консервативните ислямски райони на провинция Пенджаб. През август 2015 г. 15 християни бяха обвинени в богохулство, след като използвали думата „апостол“ за един от пасторите, който починал предната година. След това през юли 2016 г. християнин бил обвинен в богохулство, след като по онлайн службата за бързи съобщения Whats App се провел спор по религиозни въпроси. И двата случая очакват решението на съда.
Историята на Ажа Норийн
През 2010 г. Ажа Норийн, известна повече като Ажа Биби, получи смъртна присъда, след като бе обвинена, че се изказала обидно срещу ислямския пророк Мохамед по време на спор с друга мюсюлманка.
Двете жени работели заедно, но другата мюсюлманка отказала да пие донесената от Биби вода, като заявила, че водата от нейните ръце вече е „нечиста“, защото тя е християнка.
Мюсюлманката и сестра й са единствените свидетелки по случая, но защитата не могла да убеди съдиите, че свидетелството им не заслужава нужното доверие.
По време на слушания в съда от висока инстанция през октомври 2014 г. адвокатът на Биби, Наим Шакир, посочил факта, че главният обвинител по делото, местният ислямски свещенослужител Мохамед Салам, не бил чул „богохулните“ думи на Биби и че първоначалната му жалба била подадена едва пет дена след свадата между двете жени. В апела си Шакир настоявал, че единствената причина за такова забавяне е „обсъждане и консултации“ сред мюсюлманите и че самият Салам потвърдил, че имало обсъждане на въпроса между тях.
Международен снимачен екип, който през май и юни 2014 г. направи филм за Биби, заснел Салам, който казал, че негово задължение е да защитава честта на Мохамед и затова е решил да бъде свидетел в съда. Той уж чул Биби да признава богохулните си думи, когато тя била доведена пред селските старейшини за обсъждане на случая, което станало няколко дена след свадата между жените.
Другият главен обвинител, Мохамед Имран, собственик на земята, на която жените работели, също не присъствал по време на спора между жените, тъй като по това време не бил в селото.
Случаят на Биби привлече вниманието на международната общественост, която критикува пакистанските закони за богохулство, тъй като те редовно се използват само като претекст за разрешаване на лични спорове. През 2010 г. двама видни пакистански политици бяха убити, след като се застъпиха в защита на Биби.