Публикувано на: 1 август 2017
Съобщение на „Наблюдение на човешките права по света“
В неотдавнашно интервю по БиБиСи архиепископът на Кентърбъри казал, че когато се срещнал със суданския президент Омар Ал-Башир,* той „настоятелно“ повдигнал въпроса за религиозните свободи в тази страна.
„В Англия църквата често се застъпва за мюсюлманите, ако те изпитват някакъв външен натиск,“ казал Уелби пред Агенция Франс Прес, като по този начин намекнал, че същото се очаква и от Судан – той от своя страна да защитава християните. Изказването на архиепископа идва няколко седмици, след като една от най-известните християнки на Судан (чиято смъртна присъда и наказанието от 100 удара с камшик изпълниха вестниците със заглавия през 2014 г.) направи изявление на годишна среща на Европейския парламент, в което тя потвърди, че положението на християните в Судан се влошава.
Д-р Мариям Ибрахим каза, че историята й (включително затворничеството в продължение на шест месеца) не е единствената в Судан. Страната е сред десетте държави, упоменати във временния доклад на групата за свобода на религията и за религиозна толерантност към Европейския парламент. В него се посочва, че в Судан „зачитането на религиозното многообразие продължава да бъде предизвикателство за властта. Законите, предвидени в криминалния кодекс от 1991 г. относно отстъплението от вярата и богохулството все още не се прилагат във всички щати на страната и това е нарушение както на международните споразумения, по които Судан е страна, така и на временната конституция от 2005 г.“
Групата е загрижена за предпочитането на шариата като закон и за последствията, които този факт оказва върху религиозните малцинства. Както д-р Ибрахим посочи пред „Наблюдение на човешките права по света“ в Брюксел, в суданската интерпретация на шариата, например, се посочва, че религията на дъщерята се определя от религията на бащата, и затова Мариям е считана за мюсюлманка, въпреки че майка й е етиопска православна християнка, която я е отгледала като християнка. Бракът й с южносудански християнин първоначално бе счетен като „прелюбодеяние“, а сетне тя бе третирана като отстъпник от вярата, което се наказва със смърт.
Ибрахим посочи също така, че съдбата й се споделя и от други християни в Судан, като най-последният случай на преследване е събарянето на няколко църкви – проблем, който специалният представител на Европейския съюз по въпросите на свободата на религията и вярата Ян Фигел постави при посещението си в Судан през март тази година. Тогавашният министър на религиозните дела обеща да преразгледа плановете за разрушаване на повече от 25 църкви, включително католически, коптски православни, судански презвитериански и петдесятни. Но след това той бе сменен, а две църкви бяха разрушени и един християнин бе убит, когато се опитвал да се намеси и да защити църковна собственост от изземване от властите.
Тези последни разрушения накараха християните да отправят открито писмо до местните власти в знак на протест срещу „систематичното нарушаване на религиозните свободи на християните.“
Архиепископ Уелби посети южния диоцез Кадугли в района на планините Нуба, където потвърди, че той желае да види християни и мюсюлмани да живеят един до друг и да свидетелстват за вярата си. „Колкото християните са по-свободни, толкова повече те са благословено свидетелство за Судан,“ казал той.
* Архиепископ Джъстин Уелби бе в Судан в края на месец юли 2017 г., когато той обяви учредяването на 39-та провинция на Англиканската общност – тази в Судан.